Ensemble SCALA



Ensemble SCALA is een ensemble voor microtonale muziek in Nederland dat in 2010 door Stichting Huygens-Fokker (centrum voor microtonale muziek) is geïnitieerd om microtonaliteit te ervaren binnen een scala aan klankkleuren. Bijzonder is dat het beroemde Fokker-orgel onderdeel van dit ensemble is geworden. De bezetting van Ensemble SCALA is dwarsfluit, klarinet, altviool, microtonale gitaar, Fokker-orgel, keyboards/Carrillo-piano en percussie. De musici zijn allen specialisten op het gebied van microtonale muziek, die gezamenlijk de grenzen verkennen van de kleurrijke mogelijkheden van microtonaliteit. Het ensemble richt zich op belangrijke microtonale systemen, zoals de 31-toonsstemming, de 24- toonsstemming (oftewel kwarttoonstemming), de 19-toonsstemming en de reine stemming, met nadruk op de eerste. De naam van het ensemble is gebaseerd op het gelijknamige softwareprogramma Scala voor microtonale muziek van Manuel Op de Coul dat internationale bekendheid geniet. Ensemble SCALA heeft zich ten doel gesteld een scala aan nieuwe klanken ten gehore te brengen, waarbij er naast nieuw werk tevens bestaand werk uit de 16de en 17de eeuw gespeeld wordt. Zo bestaat het repertoire uit werken van o.a. Giacinto Scelsi, Jan Pieterszoon Sweelinck,Peter Adriaansz, Nicola Vicentino, Steffen Krebber, Charles Delusse, Ned McGowan, Joel Mandelbaum, Sander Germanus, Francois Grabriel Madden, René Samson, etc.

De noodzaak tot het oprichten van Ensemble SCALA is voortgekomen uit de behoefte om in Nederland en daarbuiten kennis over microtonaliteit te verspreiden, waarbij het belangrijkste boegbeeld, het unieke Fokker-orgel (een 31-toonsorgel gebaseerd op een vinding uit 1691 van de beroemde natuurkundige Christiaan Huygens), mee op reis genomen kan worden. Sinds 2009 is er een draagbaar Fokker-orgeltoetsenbord beschikbaar dat ook daadwerkelijk bespeelbaar is. Dit toetsenbord (oorspronkelijk een zogenaamd ‘stom klavier’) is al in 1963 gebouwd om (geluidloos) op te studeren, maar is in 2009 volledig van MIDI-techniek voorzien. Hierdoor kan het aangesloten worden op zowel het grote akoestische Fokker-orgel als op een computer die samples van het originele orgel voortbrengt. Dit instrument stelt Ensemble SCALA in de gelegenheid om ook buiten de BAM Zaal van het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam (waar het 16 meter brede Fokker-orgel in 2009 is geplaatst) concerten te geven. Het draagbare/digitale Fokker-orgel kan zo als sterke vaste basis dienen voor de overige instrumenten die op hun beurt een akoestische context bieden. Concerten met het draagbare Fokker-orgeltoetsenbord zullen daarom altijd in combinatie met het ensemble plaatsvinden, aangezien een digitaal Fokker-orgel zonder begeleiding op een podium niet wenselijk is. Er is ook een voordeel aan het gebruik van het digitale Fokker-orgeltoetsenbord. Er kunnen namelijk ook andere stemmingen onder de toetsen van het manuaal geprogrammeerd worden, bijvoorbeeld de 19-toons of 24-toonsstemming, twee beproefde stemmingen. Op deze wijze kunnen diverse stemmingen gespeeld worden op het instrument, waardoor een brede kennis van de microtonaliteit via concerten door Ensemble SCALA uitgedragen kan worden.


Ensemble SCALA:
Raymond Honing, fluit
Michel Marang, klarinet
Manuel Visser, altviool
Stefan Gerritsen, microtonale gitaar
Anne Veinberg, 96-toonspiano/keyboards
Ere Lievonen, 31-toonsorgel
Glenn Liebaut, percussie
⸺⸺⸺⸺⸺⸺⸺⸺
Sander Germanus, artistiek leider
Melle Weijters, productieleider

Raymond Honing, dwarsfluit

Raymond Honing

Raymond Honing behoort tot de musici die hun energie wijden aan zowel oude als nieuwe muziek. Na drie studies aan het Conservatorium van Amsterdam, te weten fluit, traverso en kamermuziek, begon hij een carrière die drie eeuwen muziek omvat. Van Barok op de een-kleppen traverso en vroeg-romantische muziek op de acht-kleppen traverso tot eigentijdse muziek op de moderne Boehmfluit.
Als solist won hij in het verleden verschillende prijzen, zoals de tweede prijs op het Nationaal Fluitconcours, het “Wettbewerb für Junge Kultur”in Düsseldorf en een prijs tijdens het Van Wassenaer Concours.
Hij is eerste fluitist van Sinfonia Rotterdam en speelde in o.a. het Nieuw Ensemble, Asko-Schönberg Ensemble ,Musikfabrik, Ives Ensemble, Anima Eterna en Combattimento Consort. In 2007 richtte hij zijn eigen barok ensemble La Barca Leyden op waarmee hij bijzondere projecten ontwikkelde zoals een programma rondom microtonaliteit in oude muziek. Hij bracht hiermee drie CD ’s uit, waarvan de laatste werd bekroond met de Gouden Label 2012. Raymond is ook een enthousiast promotor van eigentijdse muziek. Raymond speelt in Ensemble SCALA, een uniek ensemble, gespecialiseerd in microtonale muziek. Naast talloze concerten in Nederland speelde hij op podia en festivals in Frankrijk, België, Duitsland, Tsjechië, Rusland, Hongarije, Oostenrijk, Scandinavië en Colombia, onder andere als solist. Door zijn brede muzikale interesse was de stap naar het dirigeren voor Raymond vanzelfsprekend. Raymond is docent aan het Conservatorium van Amsterdam. Zie ook: www.raymondhoning.com

Michel Marang

Michel Marang studeerde filosofie aan de Universiteit van Amsterdam en klarinet bij Walter Boeykens en studeerde in 1985 cum laude af. Daarna specialiseerde hij zich verder bij Hans Deinzer (Duitsland), Roger Heaton (Engeland) en Susan Stephens (USA).
Hij legt zich vooral toe op wereldmuziek en eigentijdse muziek, en werkte samen met o.a. Messiaen, Feldman, Denisov en Stockhausen. Met de laatste studeerde hij diens ''Harlekin" in, een uur durend solostuk voor dansende en mimende klarinettist. Voor Michel Marang werden gedurende zijn loopbaan als musicus meer dan honderd composities geschreven.

Hij was lid, gast en/of solist bij alle belangrijke nieuwe muziek ensembles in Nederland, alsmede bij Musikfabrik in Keulen, Contrechamps in Geneve, Aleph in Parijs en Studio New Music in Moskou. Als solist trad hij op in vrijwel alle landen van Europa, in Amerika, Rusland, Oekraine, Mexico, India, China, Centraal Azië en het Midden-Oosten.
Marang is ook actief als componist en schreef van o.a. theatermuziek voor toneelgroep de Appel en ''Nicky somewhere else'' dat zeer succesvol was op Broadway. Hij gaf workshops op een groot aantal instellingen, waaronder de conservatoria van Moskou, Beijing en Parijs. Michel werkt ook als fotograaf. Muziek en fotografie komen samen in het project “Shifting Images”. - www.michelmarang.nl | www.photomarang.nl

Michel Marang, klarinet

Manuel Visser, altviool

Manuel Visser

Altviolist Manuel Visser behaalde zijn diploma’s aan het Conservatorium van Amsterdam en kreeg les van Michael Gieler en Jürgen Kussmaul. Na deze studie deed hij een ‘Postgraduate’ studie aan het ‘Mozarteum’ te Salzburg bij Prof. Peter Langgartner en volgde hij lessen bij Garth Knox om zich te specialiseren in de hedendaagse muziek. Masterclasses kreeg hij o.a. van Nobuko Imai, Thomas Riebl en Wolfram Christ.
Manuel won diverse prijzen op o.a. ‘the International Competition for Young Violists’ in Slovenië en is momenteel vooral actief als kamermusicus in de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk en de hedendaagse muziek. Hij speelt regelmatig in ensemble’s als het Valerius ensemble, het Ives ensemble, ensemble Insomnio, ensemble Lucilin, Zafraan Ensemble Berlin en Anima Eterna Brugge. Manuel is verder gastaanvoerder bij orkesten als het Orkest van het Oosten en Orchestre de Chambre du Luxembourg en kamermuziek-coach bij de ‘Academie Muzikaal Talent’ te Utrecht.
Sinds 2010 ontwikkelt Manuel zich ook als dirigent en studeerde hij orkestdirectie bij Lucas Vis aan het Conservatorium van Amsterdam en volgde masterclasses bij o.a. Jorma Panula en Charles Olivieri-Munroe bij orkesten als de Philharmonie Südwestfalen, de Kammerphilharmonie Graz en de Northe Czech Philharmonic Orchestra.
Momenteel is hij dirigent van het orkest van de ‘Academie Muzikaal Talent’, bestaande uit de meest getalenteerde jonge muziek talenten in Nederland. Meer informatie: www.manuelvisser.com


Stefan Gerritsen

Stefan Gerritsen is een veelzijdig klassieke gitarist, die zich thuis voelt in verschillende stijlperiodes, van oude muziek tot aan de nieuwste muziek. Hij is geïnteresseerd in afwijkende stemmingssystemen en microtonale muziek en bespeelt verschillende 31-toongitaren. Hiermee speelt hij oude muziek uit de Renaissance en Barok, maar ook nieuwe muziek, meestal met het microtonale Ensemble SCALA, waarvan hij de vaste (elektrische) gitarist is.
Samen met Panfluitist Matthijs Koene vormt hij het duo Verso. Verso is prijswinnaar van verschillende (internationale) concoursen, waaronder de Vriendenkrans, de Concertgebouwprijs, de Ibla Grand Prize (Italië) en Piazzolla-award en het Comradio concours. (Barcelona) De pers over het duo: "Verso are highly skilled, very professional and charismatic performers” (Classical Guitar magazine, 2010)
Onlangs kreg hun cd Chasing Piazzolla vier sterren in de Volkskrant. Als solist was hij finalist op verschillende gitaarconcoursen en ontving de tweede prijs op het internationale gitaarconcours van Zwolle (2006). Stefan Gerritsen studeerde aan het conservatorium van Amsterdam bij Lex Eisenhardt en voltooide eerste en tweede fase cum laude. Daarnaast werd hij intensief gecoacht door de Canadese gitariste Laura Young en studeerde hij bij Alex Garrobé aan de Escola Luthier in Barcelona.
"Guitarist Gerritsen is virtuosic and fluent in all of the techniques of modern guitar playing." (Soundboard magazine 2011) "Een grandioze gitarist" de Volkskrant (2016).

Stefan Gerritsen, microtonale gitaar

Anne Veinberg, 96-toonspiano/keyboards

Anne Veinberg

De Australische pianiste Anne Veinberg is actief als solist, improvisator en ensemble speler. Zij tred op binnen en buitenland op verschillende podia en festivals en is bedreven ook bijzondere pianos zoals verschillende toy pianos en de 96 tone Carrillo piano te spelen.
Vanwege haar grote interesse voor nieuwe muziek werkt Anne regelmatig samen met hedendaagse componisten zoals Wim Henderickx, Jorrit Tamminga, Vanessa Lann en Karlheinz Essl. Tevens bracht zij werken in première van Felipe Ignacio Noriega, Andys Skordis, Marcel Wierckx, Michael Young, Charlie Sdraulig en Nick Collins. Zij remplaceerde bij ensembles als Lunapark, Nieuw Ensemble, Atlas Ensemble, Oerknal! en zij is een ensemble lid van Duo Kolthof/Veinberg, Duo Kortekaas|Veinberg, Offzz (Live coding en piano) en natuurlijk Ensemble Scala!
Anne studeerde bij Daniel Herskovitch aan het Sydney Conservatory High School en aan het Melbourne Conservatory of Music bij Ronald Farren-Price. Vervolgens vestigde Anne zich in Nederland waar zij in 2012 afstudeerde bij David Kuyken aan de masteropleiding van het Conservatorium van Amsterdam. Vanaf september 2015 is Anne bezig met haar promotieonderzoek aan het DocArtes programma van het Orpheus Instituut.
Anne heeft een Yamaha-vleugel in bruikleen van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds. De vleugel behoort tot de collectie ‘Willem G. Vogelaar”. Meer information: www.anneveinberg.com

Ere Lievonen

Ere Lievonen is een klavecinist, organist, pianist en fortepianist die zich heeft gespecialiseerd in zowel de historische uitvoeringspraktijk als de hedendaagse muziek. Hij heeft opgetreden in diverse Europese landen en de VS, en heeft de eerste uitvoeringen verzorgd van meer dan 200 nieuwe werken. Hij studeerde in Finland en in Nederland, bij o.a. Jacques van Oortmerssen, Miklós Spányi, Jacques Ogg, Annelie de Man and Bart van Oort.
Naast solo-optredens speelt Lievonen veel kamermuziek, en is lid van meerdere ensembles voor oude en hedendaagse muziek, zoals Salon Eusebius en Hexnut. Hij is medeoprichter van Ensemble Ambrosius, een Fins groep dat hedendaagse muziek op oude instrumenten speelt en internationaal bekend werd door zijn CD-opnames van muziek van Frank Zappa.

Van jongs af had Ere ook een grote interesse voor microtonale muziek, wat ertoe leidde dat hij in 2009 de vaste organist is geworden van het 31-toons Fokker-orgel in het Muziekgebouw aan 't IJ in Amsterdam. Hierdoor is hij een vooraanstaande uitvoerder op het gebied van microtonale muziek geworden, en vervult hij daarmee een centrale rol in het Ensemble Scala voor microtonale muziek.
Ere is ook actief als componist en arrangeur, en zijn werken zijn uitgevoerd in vele Europese landen, Thailand en Australië. Lees meer op zijn website: www.erelievonen.eu

Ere Lievonen, 31-toonsorgel

Photos

(alle foto's op deze pagina door Michel Marang)

Glenn Liebaut, percussie

Glenn Liebaut

Glenn Libaut behaalde zijn masterstudie slagwerk aan het Conservatorium van Amsterdam in 201.1. Hij heeft een studie gedaan in hedendaagse muziek aan de Ligeti Academy, dat is opgericht door het Asko|Schönberg Ensemble. He speelde met verscheidene ensembles en muziekgroepen, zoals de percussiegroep Percossa, waarbij hij onderdeel uitmaakt van het 'extended ensemble'.
He is vast lid van Ensemble SCALA sinds 2012, dat zich richt op microtonale muziek.
Glenn Libaut geeft les in Amsterdam (Muziekcentrum Zuidoost ), Muiden, Landsmeer, muziekschool Boedijn in Hoorn en is een van de initiatiefnemers van het project “Doe je ritmix!” (2010–2013) muziekeducatie op scholen in Den Haag en Amsterdam.
Sinds 2005 is hij actief als freelance percussionist bij verschillende orkesten en als solist.